GO! BASISSCHOOL DE DUIZENDPOOT

onze visie

Het mooiste dat je kan worden is jezelf!

Image
Image
Duizendpoot Grafisch Element
Duizendpoot Grafisch Element
Duizendpoot Grafisch Element

Het is belangrijk dat onze kinderen gekwalificeerd uitstromen. Maar enkel aandacht voor kwalitatief onderwijs is onvoldoende. Kinderen moeten de kans krijgen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. We moeten de totale persoonlijkheidsontwikkeling van een kind nastreven. Zo moeten ze leren wie ze zijn en wie ze willen worden, ze moeten leren leven in een onvoorspelbare en veranderende omgeving, ze moeten leren samenleven in een diverse wereld.

Wij willen dus dat onze kinderen samen opgroeien tot volwaardige, kritische, mondige en vooral gelukkige wereldburgers. Dit doen we door een aanpak op maat aan te bieden in een zelfsturende aanpak in een moderne, digitale en innovatieve leeromgeving. Dit is de mooiste kans die je een kind kan geven.

Samen leren samenleven in een warm schoolklimaat

Wij willen een warme, veilige school zijn waar alle leerlingen en leerkrachten zich thuis voelen en waar samen leren en samenleven centraal staan.

Als school willen wij de leerlingen bewust maken van hun verantwoordelijkheid op tal van vlakken van het leven.

Wederzijds respect, oprechtheid, gelijkwaardigheid, openheid, verbondenheid en betrokkenheid zijn de basiswaarden die in onze school worden aangeleerd, zodat de kinderen opgroeien tot sociale, actieve burgers.

Wij als school zullen ervoor zorgen dat elk kind, met zijn unieke persoonlijkheid, eigen ambities, interesses en talenten evenveel kansen krijgt om zich maximaal te ontwikkelen.

Zelfsturend leren in een moderne en innovatieve leeromgeving

Als basisschool de Duizendpoot spelen wij vandaag volop in op innovatieve onderwijsorganisaties waarbij leerstofjaarklassensystemen doorbroken worden, leraren vakoverschrijdend samenwerken in teamteaching en leerlingen zelfstandig aan de slag gaan.

Zelfgestuurd leren, autonomie van de leerling en eigenaarschap in het leerproces zijn trendy concepten in het onderwijs. Dit betekent dat de leerlingen zelfstandig en met zin voor verantwoordelijkheid de eigen leerprocessen aansturen.

Bij peuters en kleuters begint de ontwikkeling van het zelfsturend leren al door ze voldoende risico’s te laten nemen in hun spel en exploratie. De leerkracht moet weloverwogen dynamische keuzes maken tussen sturen of het stuur afgeven, instructie geven of vertrouwen geven. In het lager onderwijs wordt dit geleidelijk aan opgebouwd.

Samen op weg naar een digitale wereld

We kunnen er niet omheen dat onze kinderen opgroeien in een wereld die meer en meer digitaal wordt. Het is dan ook belangrijk dat de kinderen hun weg vinden in deze gedigitaliseerde maatschappij. We mogen niet uit het oog verliezen dat technologie een middel is om doelen te bereiken en geen doel op zich is.

Wij leren hen de ICT-basisvaardigheden aan door gebruik te maken van diverse media.
Deze handelingen zullen geïntegreerd worden doorheen de lessen zodat ze de nodige digitale skills leren beheersen.